Kişinin yasevimliığı toplum süresince değeri olan , yetenek, seçenek ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı yapılabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına uygun ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değçalışmatirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler bağırsakin benzeridır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için değçalışmaebilir, lakin sürecin doğbeyı değçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, ölümlü bağırsakin yaşam boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere uygun olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi çıkmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir tasavvur ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele alındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; ekol süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, yetki, imtihan mealları gibi mergup davranış değçalışmaiklikleridir.